Dar vieno analitiko svetainė

Petras Kudaras

Faktas

Kuo toliau tuo įdomiau. Faktas. Omnitel savo „faktu juodu ant balto“ stipriai supykdė Tele2, kuri dėl klaidinančios reklamos dar praeitą savaitę padavė skundą Konkurencijos tarybai. Kol konkurencijos taryba dar tik pradeda tyrimą, Omnitel naudojasi proga ir visur trimituoja apie Ryšių reguliavimo tarnybos duomenimis paskaičiuotą geriausią klientams siūlomą pokalbių kainą. Pati Ryšių reguliavimo tarnyba iš karto išsižadėjo tokių duomenų – nežinom iš kur čia kas tuos duomenis traukia, mes tokių neturim ir neskaičiavom.

Šeštadienį į mūšį tarp didžiųjų kompanijų, matyt norėdama pasinaudoti sukelta erzelyne, galvą įkišo ir Eurocom – jų faktas skelbia, kad Omnitel klaidina vartotojus, nes tame brėžinyje neparodytos Eurocom teikiamų paslaugų kainos, kurios, savaime aišku, beveik trečdaliu mažesnės. Ir nesvarbu, kad visai neaišku kaip tos kainos apskaičiuojamos, nes juk vis tiek remiamasi nepriklausomo rinkos reguliatoriaus – Ryšių reguliavimo tarnybos prie LR vyriausybės – duomenimis, kuriuos, kaip jau minėta, pats šaltinis neigia.

Visa ši kampanija labai galėtų tikti marketingo vadovėlio skyriui „kaip manipuliuoti duomenimis ir juos reikiamai pateikti grafiškai“. Omnitel reklamos labai didelės, juodai baltos, pateikiančios tik vieną grafikąir šūkį „Faktas juodu ant balto. Omnitel kaina – geriausia“. Visada iš karto pamatęs tokį drastišką lindimą į akis, ieškau apačioje ir taip vadinamo „small print“, kurį perskaitęs dažniausiai esi grąžinamas į realybę, bet šiuo atveju ten galima rast tik labai lakonišką pasakymą, kad duomenys paskaičiuoti remiantis Ryšių reguliavimo tarnybos duomenimis (kuri, kaip jau minėjau tai neigia). Niekur nepasakyta nei kas ten per kaina, nei kokia ten tiksliai skaičiavimo metodika, netgi nelabai nurodyta kas kainuoja – tai įvardinta abstrakčiu žodžiu „ryšys“. Pamasčius, tai visai gali būti, kad tai kad ir kokia nors metinė ryšio licenzijų kaina, kurią bendrovės sumoka ryšių reguliavimo tarnybai, padalinta iš abonentų skaičiaus. Arba vidutinė minutės mobiliojo ryšio su Latvija kaina. Arba dar kas nors neįtikinamesnio. Pačiame grafike irgi nėra jokių nuorodų kokie čia duomenys vaizduojami. O vaizduojami jie irgi išradingai, apatinė vertikaliosios ašies riba prasideda ne ties nuliu, ko būtų galima tikėtis nesigilinant į subtilybes, o ties 0.20 Lt. Taip sudaromas įspūdis, kad omnitel kaina yra geresnė už Tele2 bent jau kokiu trečdaliu (juk stulpelių aukščių skirtumas toks!), kai realiai pagal grafiko duomenis, jis yra tik apie 20 procentų (ir nesvarbu, kad patys duomenys gali būti ištraukti iš oro, juk nereikiapamiršti, kad 86 procentai visos statistikos yra sugalvojama ;).

Tele2 (na, manau, kad tai Tele2, nes niekur nėra įvardintas reklamos užsakovas), savo atsakomosiose reklamose taip pat bando dengtis nepriklausomais šaltiniais. Čia cituojamas Lietuvos ryto straipsnis, kuriame cituojama Ryšių reguliavimo tarnybos nuomonė apie Omnitel reklama. Savaime aišku, nuomonė nepalanki Omnitel. Čia žaidžiama šiek tiek subtiliau – pagrindinis reklamos motyvas turbūt turėtų būti „va mes tai tikrai nepriklausomi, o Omnitel visus klaidina“. Juk net toje reklamoje nėra paminėta pati Tele2, o remiamasi net dviem nepriklausomais autoritetais – Lietuvos rytu ir Ryšių reguliavimo tarnyba. Tiesa, čia logiką irgi galima paklibinti, nes šią reklamą mačiau būtent tik pačiame Lietuvos ryte (galbūt ji yra ir kitur, bet ją mačiau būtent ten). Bandymas piršti Lietuvos ryte pačio Lietuvs ryto citatą kaip nepriklausomą nuomonę šiek tiek sukelia šypseną, o be to nereikia pamiršti, kad čia reklama, tad kažkas yra suinteresuotas jos pasirodymu. Gana man sunku patikėti, kad masinėje lyginamojoje reklamoje faktai bus visiškai objektyvūs ir neiškraipyti – juk būtent reklamos įstatymas, kurį prižiūri konkurencijos tarnyba ir draudžia tokius dalykus.

Trečias šio erzelo dalyvis, Eurocom, bando pataikyti „ant bangos“ ir reikiamu metu taipogi parodyti savo galvą. Čia irgi kovojama prieš Omnitel, tačiau ne atmetant kainų skaičiavimo metodiką (tai kieno mes ten kainas skaičiuojam ir kaip?), o žaidžiant pagal Omnitel taisykles. Reklamoje paimtas tas pats grafikas ir pridėtas ketvirtas stupelis, vaizduojantis Eurocom. Stulpelio aukštis beveik dvigubai mažesnis nei Omnitel stulpelio, tad daroma iliuzija, jog Eurocom kainos dvigubai mažesnės, bet kaip jau ir minėjau aukščiau, skalė prasideda nuo 0.20 Lt, o ne nuo nulio, tad realus kainų skirtumas yra apie 30 procentų. Nors čia irgi nebus paaiškinta kaip ta kaina apskaičiuota bei kieno čia ta kaina.

Įtariu, kad čia dar ne pabaiga, nes konkurencijos taryba išvadas padarys ne taip greitai, tad galima tikėtis ir kitokių akcijų-atrakcijų. Mobilaus ryšio rinka nenuobodi. Faktas.