Kiek turėtum išleisti savo mašinai?

Vakar su kolega pietų metu diskutavom, kiek būtų racionalu, atsižvelgiant į žmogaus pajamas, išleisti asmeninės mašinos pirkimui. Kažkur esu skaitęs ar girdėjęs (bet, va, ieškau, ir niekur nerandu), jog egzistuoja paprasta taisyklė: nenorint per daug išsišokti (ir mašiną laikant daugiausia tik susisiekimo priemone), tavo mašina turėtų būti verta 2-4 mėnesinių atlyginimų. Tiesa, ši taisyklė gal daugiau galioja Vakarų Europiečiams — tarkim, jeigu esi vidutinio lygio specialistas, ir per metus uždirbi €60.000, tai tavo mašina turėtų kainuoti iki €20.000. Už tokią sumą galima įsigyti visiškai naują vidutinės klasės automobilį, taigi, atrodo, jog taisyklė nėra labai toli nuo realybės.

Tik, va, skaičiuojant pagal lietuviškus atlyginimus, gaunasi, jog mums turėtų būti įkandamos tik gana prastos transporto priemonės — bet pasidairius gatvėse galima padaryti išvadą, jog tikriausiai mes santykinai, lyginant su savo pajamomis, išleidžiame automobiliui daugiau nei vakariečiai. Mano paties mašina, kurią visai neseniai nusipirkau, nepatenka į šios taisyklės rėmus (nors išsišoka ne tiek jau ir daug). Tiesa, sutinku, jog dažniausiai nauji automobiliai perkami lizingu, bei „ant įmonės“, tad šiek tiek keičiasi jų finansavimo ekonomika, o tai leidžia įsigyti prabangesnį modelį.

Kadangi niekur neradau, kur aš šią taisyklę esu skaitęs, tai negaliu pasakyti, kuo ji grindžiama, tačiau prieš perkant mašiną visada verta prisiminti, jog automobilis nėra investicija, tai turtas, kuris greitai nusidėvi, tad geriausia jam pernelyg daug pinigų neskirti.

Komentarų: 32

  1. feliksonas > August 21, 2007

    Apie tai rase Bodo Schaferis, tik dabar neatsimenu kurioje knygoje. Kazkada su juom buvo interviu per “Pinigu karta” apie siauos dalykus.

  2. Vaidas Žilionis > August 21, 2007

    na pirma savo automobili pirkau su algos santykiu 3x :)

  3. auto > August 21, 2007

    Kažkada skaičiau, kad vienas žmogus nuo auto nusipirkimo dienos į sąsiuvinį logino visas išlaidas susijusias su mašina.

    Pvz. jei uždirbu 4000 LTL ir perku mašiną už 12 000 LTL (3 mėn. atlyginimų dydį), kiek laiko turėtų tarnauti mašina bei koks vidutiniškas pinigų kiekis turėtų per mėn. būti išleidžiamas jos išlaidoms?

  4. Aras Pranckevičius > August 21, 2007

    Na, Lietuvoje turbūt gana smarkiai pasireiškia sindromas “aš vertas tiek, kiek verti mano turimi daiktai”. Todėl žmonės ir išleidžia begalę pinigų mašinai/namui/t.t., o po to minta sosyskomis dešimt metų :)

  5. Andrius > August 21, 2007

    masinai skiriu 5-10% nuo metinio uzdarbio.

  6. EZ > August 21, 2007

    Jau metus laiko esu be masinos, o per diena prisilakstau kaip ilgu distanciju begikas. Jauciu kad man siuo metu masina butu isnvesticija. Laiko atzvilgiu, o juk jis brangiausias. Dabar diskusija yra kiek skirti pinigu jai. Jei as skirsiu 5000lt tai puikiai zinom kad ji po metu kainuos 2000lt (nes juk tai “trantas”). Skirsiu 10000lt, ji kainuos 7000lt, nes tai vidutines klases masina, kuri nuverteja taipogi greitai. Taigi priejau isvados kad masinai reikia skirti 20 000lt ir pirkti kokybiskos markes uzsitarnavusio automobolio, kuris greitai nenuvertetu ir su kuriuo butu malonu butu vazinetis. Bet as jos nepirksiu, nes paskola yra mano priesas.

  7. jaudrius > August 21, 2007

    Manau, atliekant tokius paskaičiavimus nederėtų pamiršti alternatyvos – mašinos nuomos (veiklos nuomos) – vis populiarėjančio finansinio instrumento. Tada būtų galima užduoti sau klausimą – kiek galiu sau leisti mašinos nuvertėjimo per mėnesį (kas realiai yra veiklos nuomos įmoka) santykinai su atlyginimu?

  8. Petras Kudaras > August 21, 2007

    Na, jeigu darom prielaidą, jog su mašina važinėsi kokius 3-4 metus, ir tau ji kainavo 3-4 mėnesinius atlyginimus, tai per metus tau jos turėjimas atsieina apie 1 mėnesinį atlyginimą (1/12 pajamų). Tai išeitų, jog veiklos nuomos sąnaudos turėtų būti apie 8% atlyginimo. Jeigu pažiūrėsi į lizingo bendrovių siūlomas sąlygas, tai automobilio vertė gausis panaši svarstant tiek nuomos, tiek pirkimo variantą.

  9. Laurynas > August 21, 2007

    to EZ: dramatizuoji šiek tiek, nes žmonės važinėja ir su pasak tavęs “trantais”. Prieš daugiau nei 4 metus už 3600 Lt nusipirkau Mazda 626. Neturėjau jokių rimtų gedimų apart einamą važiuoklės remontą ir tepalus, važinėju ir vargo nematau. 2.0i-16 duoda savo ir eina kai žvėris. Kiek verta? Žiūrint į autoplius.lt galėčiau gaut ~2000 kilolitus.

    Kitaip tariant, ir už ~5000lt gali rasti tinkamą variantą, tik paprasčiau į viską žiūrėt reiktų.

  10. Eimantas > August 21, 2007

    Laurynai, 2000 kilolitu gal truputi butu per daug. Manau 2 uztektu ;)

  11. Paulius > August 21, 2007

    Su šia skaičiavimo technika sutinku. BET. Manyčiau, kad ji netinka nei kiek jei žmogui automobilis tai netik priemonė iš taško A į tašką B, bet ir hobis. Tikiuosi aš rasiu ar pats išvesiu formulę su laiku, kiek reikia investuoti į automobilį, jei jis yra ne vien paprasta transporto priemonė :) Nes man tai iš tiesų yra hobis ir šiaip malonumų šaltinis. Taipogi patiko kažkieno mintis: “Jau geriau benzą pilti, o ne kokį cigarečių pakelį pirkti” :)

  12. Blogorama #173 : nežinau.lt > August 21, 2007

    [...] Perspėtum prieš pranašaudamas kitą kartą, ar ką?.. …prieš perkant mašiną visada verta prisiminti, jog automobilis nėra investicija, tai turtas, kuris greitai nusidėvi, tad geriausia jam pernelyg daug pinigų neskirti. [...]

  13. Rimantas > August 22, 2007

    Man tai pvz. nusispjauti, kiek ta mašina nuvertėja :); kaip ir nevisada sutinku su elgesio racionalizavimu. Žmogus nėra racionalus padaras, tik bando tokiu apsimesti. Ir tai gerai, nes kitaip gyvenimas būtų gana nykus…

  14. Laurynas > August 22, 2007

    Teisus tu, tamsta Eimantai, įsijaučiau ;>

    Beje, Petrai, gal turi analogišką patarimą apie atostogoms skirtiną sumą?

  15. Petras Kudaras > August 22, 2007

    Tikriausiai patarimų apie išlaidas atostogoms iš viso nėra, kadangi tų atostogų būna įvariausių: kai kuriem kaip tik patinka pigus pasibuvimas prie ežero su palapinėmis, o ne kelionės į tolimus brangius kraštus. Ir šiaip atostogoms išleisti pinigai nebūtinai atspindi per jas patirtą malonumą, čia nevisada galioja taisyklė “kuo daugiau išleisi, tuo geriau pailsėsi”, tad ir patarimus vargu ar galima dalinti ;)

  16. IceBlue > August 22, 2007

    skubu perspėti, kad “Discworld” turėsi dalintis:)

  17. Petras > August 22, 2007

    kazkur skaiciau, kad neprotinga transporto priemonese tureti daugiau nei 5% savo net worth

  18. Skaitojas > August 22, 2007

    As sakyciau formule labai paprasta:
    PsichologinisKomfortasGavusMasina – PsichologinisDiskomfortasDelIslaidu. Ir sita skirtuma tereikia kuo labiau maksimizuoti. Procentai nuo pajamu tikrai neesme.

  19. aURIS > August 22, 2007

    Manau kiekvienas tai vertina pagal savo vertybių skalę. Man automobilis gyvenime daug ka reiškia. Man ji netik judėjimo priemonė. Tai daiktas, kuris man mielas, malonu su juo važiuoti, tai nedidelė dalis mano laisvalaikio. Aš automobiliui įsigyjimui skiriu daug pajamų. Niekada nepirksiu automobilio už savo uždirbtus pinigus. Tik paskola ir kuo ilgesnio laiko, su tikslu automobilį parduoti po dviejų metų.
    Manau visiškai nevertą kovoti su racionalizmu. Reikia pasirinkti tai, kad tau tiesiog būtų malonu gyventi, užtektu pinigų visiems kitiems poreikiams, galėtum investuoti likutį, jaustumeisi saugus dėl savo prisiimtų isipareigojimų ir pan.
    Aš noriu gyventi dabar maloniai, aišku su saugikliu…

  20. Andrius > August 23, 2007

    Skaitytojui:
    “..PsichologinisKomfortasGavusMasina – PsichologinisDiskomfortasDelIslaidu. ..” o kaip tai ivertinti skaiciais, litais? visi cia ir bando atrasti ta komforto/diskomforto balansa :)

  21. Rimantas > August 23, 2007

    Na, manau, kad žmonės bandantys psichologinį komfortą įvertinti litais jo ilgai neturės ;)

  22. Gytis > August 24, 2007

    Dar reikia atsižvelgti į tai, kad brangesnę mašiną paprastai reikia mažiau prižiūrėti, nes ji rečiau genda. Taigi mokėdamas už mašiną brangiau, tikiesi kad mažiau laiko praleisi servisuose.

  23. Raimundelis > August 25, 2007

    Sveiki, manau nereiktų aklai remtis kažkieno išvestomis formulėmis ir tikslingiau būtų daiktus vadinti savais vardais. Automobilis nėra jokia investicija, nebent jis bus kam nors išnuomotas už didesnę kainą nei kainuoja jo išlaikymas (taksi kompanijai, ar kitam asmeniui). Jei kalbame apie investicijas tai patyręs investuotojas niekada neinvestuoja į pasyvus (tai yra į daiktus kurie neduoda pajamų), o į aktyvus kas generuoja nuolatines pajamas didesnes nei išlaidos to daikto išlaikymui. O dėl formulės tai manau, jog Bobo Shaferis tiesiog norėjo pabrėžti tai, kad automobilis yra dažniausiai pasyvų elementas todėl jis neturi Jums mauti kelnių, o ir netrukdyti investiciniams planams. Jei toliau gerb. Shaferio mastymo vingiais sukti, tai automobilis kaip ir kiti pasyvai, bei pragyvenimo išlaidos įtakoja saugią pinigų sumą kurią turite atsidėję netikėtiems atvejams(netekus darbo ar kt.). Tai reiškia, jog turėdami automobilį ir netekę darbo Jūs ir toliau juo naudositės (važinėsite- kuru, remontuosite), o tai stipriau įtakos Jūsų sukauptą sumą (ji greičiau mažės), nes tikėtina jog Jūs aktyviai ieškosite darbo. Taigi moralas toks automobilis turi nesukelti finansinių problemų tiek dabar, tiek ateityje ir tai yra ne investicija, o pinigų išmetimas.
    P.S. dėl automobilių verčių ir nusidėvėjimų, tai aš važinėjau su AUDI 100 84 metų gamybos. Pirkau ją iš šeimininko kurį gerai pažinojau ir pabandymui tuo automobiliu važinėjau pusę metų, poto pametęs jog didelis automobilis yra labai gerai aš jį įsigijau už 1400Lt dar tiek pat įdėjau į dujų įrangą ko pasakoję po smulkaus remonto automobilis man kainavo 3200Lt, šį automobilį eksploatavau 3 metus, jį nuomojau įmonei kuri man mokėjo 16 ct. Nuomos mokestį už nuvažiuotą kilometrą įmonės reikalais, taip per metus aš gaudavau pajamų 800Lt, o kiekvienais metais į automobilio remontą įdėdavau ~1000Lt, tačiau neišvengiamai naudojau jį ir savo reikmėms, dar man pavyko sutarti su darbdaviu, jog aš savo reikmėms nuvažiuosiu nedaugiau nei 30% visos ridos, o jis keis tepalus įmonės sąskaita, beto langų ploviklį, stabdžių skystį ir kitus einamuosius skysčius dengdavo įmonė, tai finale per 3 metus į automobilį įdėjau 600Lt savo lėšų. Po minėtų 3 metų aš pardaviau automobilį už 2200Lt, tai finale 3 metus eksploatuoti automobilį man kainavo 3800Lt – 2200Lt =1600Lt. arba 533Lt/metus, arba 44,41Lt/mėn. Tai manau buvo vykęs sprendimas.
    Dabar aš važinėju su Audi A6 2002 metų. Ta automobilį aš įsigijau už 52000Lt, tačiau jį pirkau ne sau, o įmonei. Į signalizaciją įdėti teko 2300Lt, kasko draudimas 4300Lt/metus, tepalų pakeitimas ir automobilio remontas kainavo dar 1200Lt. Tai viso automobilio kaina gavosi 59800Lt. Ir nuvažiavus 24000km nutiko nelaimė susilankstė vožtuvai, nes ten yra kažkokios problemos su tokiais varikliais kai nuvažiuoja automobilis 300 000km. Tai remontas man kainavo dar 4300Lt. To pasakoje jau per vienerius metus šiam automobiliui aš išleidau 64200Lt(man tai daug pinigų). Turiu vilties, jog ateityje automobilio remontas per metus neviršys 1500Lt, o automobilis tarnaus 5 metus – 4x1500Lt=6000Lt. Pažiūrėjus kiek kainuoja 9 metų analogiškas automobilis labai džiaugčiausi jei už parduotą automobilį gausiu 20000Lt. Tai per metus dar ir be tepalu, bei kitų dalykų įmonei šis automobilis kainuos 70200Lt/5=10040Lt/metus arba 836Lt/mėn. Pravalas kai pagalvoji, tačiau įvertinant, kad automobilis nuvažiuos po 40 000-60 000km/metus, tai vienintelis guodžiantis subjektyvus vertinimas. Na gal meluoju yra dar keli, jaučiuosi saugiau važiuodamas (ypač dideliu greičiu), jaučiuosi gerai nes tai jau pakankamai prabangus automobilis ir kaip kažkas rašė atrodau turtingas – daiktų prasme, nors realiai tai negali būti rodiklis.

  24. Darius > August 26, 2007

    Jeigu masina nera visiskas kledaras, tai kuo ji pigesne, tuo islaidos(iskaitant nusidevejima) mazesnes.

  25. Rubinas > September 1, 2007

    O kaip skaiciuoti kei esi ne vienas o seima?
    seimos pajamos *4 ?

  26. chikirap > September 7, 2007

    Shafteris sako kad max dvieju menesiu pajamoms. as ta taisykle uzsirasiau ir ja taikau. tik ziuriu vis nepasiveju, tik kokio menesio pajamos gaunasi :) matyt man reikia atvirkstines terapijos nei kad daugumai :)

  27. Linas > September 9, 2007

    Įdomi taisyklė. Tačiau, kaip jau buvo minėta komentaruose, ne visi esam racionalūs.
    Paskaičiavau, kad už mano tris atlyginimus išeina maždaug ketvirtadalis – trečdalis automobilio, kurio norėčiau (ir tai pigiausio modelio). Taigi visam automobiliui reiktų metus dirbti, nevalgyti, nemokėti už būstą ir t.t.
    Norisi pirkti naują (ar bent kelių metų senumo) automobilį, kad paskui bent kurį laiką nereiktų į jį kišti pinigų remontams.

    Pabandysiu eiti kitu keliu. Tarkim mane tenkina mano dabartinis atlyginimas, o atskaičius mėnesinę lizingo įmoką, liktų mažokai. Todėl nusprendžiau per mėnesį uždirbti daugiau pinigų. Tam yra keli keliai. Vienas — susirasti kitą darbą. Antras — susirasti papildomą darbą ir per mėnesį uždirbti lizingo mėnesinei įmokai.

  28. URIS > September 20, 2007

    Vat pas mane idomiai ir gavosi su automobiliu. pries dvejus metus pirkau is Prancuzijos parvaryta autimobili 2001m Volvo S40 turbodyzelis. Sumokejau nepilnai 22000LTL, tai yra 6300EUR. pavazinejau du metus, ir siandiena ji pardaviau uz 6500EUR. Aisku pirkau uz vartojama paskola, kas kas menesi kainavo apie 450Lt. Tai visumoje likau patenkintas, nes neturejau kazkokiu problemu, tik sios vasaros pradzioje teko keisti po traukiu ir stabdziu suporta. kas visumoje kainavo gal max 500Lt. Siaip aisku, kaladeles, tepalai ir kt. naturalu visoms masinoms reikia. Taigi, per du metus nepatyriau dideliu nuostoliu del nuveretejimo. Pirkau volvo dar del to, kad pigiai kainuoja kasko.
    Dabar aisku kita pirkau, naujesni, manau kaip nors ir su tuo prasisuksiu, be didelios amortizacijos…

  29. Renatas > December 26, 2007

    per televizija kalbejo sekmes mokslo specialistas, tai pasake nuo metinio atlyginimo sumos 8 proc. ne daugiau turetu buti perkamo atlyginimo suma..manau teisinga…asmeniskai pirkau is bendradarbio Audi 100 87m amerikietiska varianta, uz 1500lt,(tuo metu rinkoje kainavo 100eurų) per du metus idejau 600lt i remonta tepalų keitimą ir.tt, nesigailiu…likusius pinigus skirtus masinai 8-9 tukst. lt investavau i sodo namelio pirkima (2007.birželį 55000lt) ant Kauno mariu kranto misko 100m; siandien uz Audi gauciau 1500lt, (nes sedi ir vaziuoji :)), nameli manau parduociau uz 150 000lt, Bodo Saferis gal nenupeiktu….

  30. nagerai > December 27, 2007

    esu studentas. masina pirkau uz 6500 lt. mano aktyvios pajamos per metus sudaro 12 000 lt. pasyvios kartu su neplanuotais pinigais dar apie 2000-3000 Lt/metus. mano menesines islaidos vidutiniskai siekia apie 500-700 Lt. masinai remonto, draudimo, tepalu keitimo ir kt islaidos sieke 1500 Lt.
    tad kad sugebeciau nusipirkti automobili, man teko dirbti ir derinti pajamas dvejus metus.
    kam kyla klausimas is kur tokios dideles aktyvios pajamos, atsakau. darbas uzsienyje vasara ir kalediniu svenciu-nauju metu laikotarpiu (kai buna atostogos) sudaro apie 80% aktyviu pajamu sumos.

  31. Minde > February 14, 2008

    Aš irgi laikaus nuomonės jog mašinai reikėtų išleisti iki 10% metinių pajamų. Laikau didžiausiu absurdu kai žmonės norėdami pasipuikuoti ima paskolas ir perka naujas mašinas.

  32. zoro > July 17, 2008

    Knyga “Kelias i finasine laisve” Bodo Schaferis

Palik komentarą