Šiuo metu skaitau vieno rabino išleistą knygą apie žydų kultūrą ir jų tradicijas. Knyga storoka, bet įdomi tuo, jog krikščionybės suformuotas požiūris į Senąjį Testamentą gerokai skiriasi nuo žydų požiūrio į jį.
Kadangi visgi esu katalikas, tai esu susidaręs nuomonę, jog Senasis Testamente aprašomas gana žiaurus Dievas, visi žmonės – savanaudžiai ir galioja visuotinė taisyklė „akis už akį, dantis už dantį“. Tuo tarpu šioje knygoje teigiama, jog žydai Dievą įsivaizduoja kaip teisingą, bet jokiu būdu ne žiaurų. Lyginant su kitomis senovės tautomis, kurios garbindavo kitokius dievus, žydų Dievas kaip tik nereikalaudavo žmonių aukų ir duodavo žmonėms visišką laisvę. Posakis „akis už akį“ reiškia ne tai, jog jeigu kažkas tau išlupo akį, tai turi atkeršyti, o tai, jog jeigu kažkas tau išlupo akį, neturėtum kaltininko skriausti labiau, nei jo paties akies išlupimu: jeigu atsilygini kerštu, negalima kaltininko skriausti labiau nei jis nuskriaudė tave.
Pranašai, kurie yra pagrindiniai Senojo Testamento veikėjai, radikaliai skiriasi nuo Naujojo Testamento šventųjų. Pranašai yra paprasti žmonės, turintys begales ydų ir vis nusidedantys. Kai kurie jų net nenori būti pranašais ir išsisukinėja, bėga nuo Dievo šauksmo. Visų vadinamas protingiausiu žmogumi, Saliamonas turėjo septynis šimtus žmonų ir leido joms garbinti įvairiausius stabus, dėl ko užrūstino Dievą. Nojus, kuris pastatė Nojaus arką ir išgelbėjo po porą gyvūnų nuo potvynio, žydų požiūriu nėra joks didvyris, nes tik aklai klausė Dievo, kai galėjo su juo pasiginčyti ir galbūt būtų atkalbėjęs nuo potvynio. Štai Abraomas su Dievu nemažai pasiderėjo dėl Sodomos ir Gomoros sunaikinimo – Dievas buvo sutikęs nesunaikinti miestų, jeigu ras bent dešimt gerų žmonių, tik, deja, jų nerado.
Priekaištauti Dievui ir su juo ginčytis, netgi priminti Dievui, jog jis turėtų elgtis geriau – visa tai labai natūralu, nes tai yra bendravimas su Dievu. Ryšys su Dievu yra žmogui labai svarbus, žmogus nėra laisvas jeigu ji negali bendrauti su Dievu (Mozė reikalauja faraoną paleisti žydus iš vergijos tam, kad jie galėtų garbinti savo Dievą). Dievas neturi vardo, jis labai asmeniškas, nes kiekvienam asmeniui jis yra toks, koks jį įsivaizduoja. Dievas teisingas, jis dažnai baudžia už nuodėmes, bet jis labai geras ir daug padeda, jeigu juo pasitikima. Jeigu (pasi)tiki Dievu, nieko nėra neįmanomo.
pala pala "Jeigu (pasi)tiki dievu, nieko nėra įmanomo.", tai cia tas pats, kaip "Jeigu (pasi)tiki dievu, viskas yra neimanoma" (nes imanomo nieko nera) ???
Nelabai optimistine religija…
beje nereiketu dievo rasyt is Didziosios?
Esi teisus, privėliau begales klaidų — turi būti "jeigu pasitiki Dievu, tai viskas yra įmanoma" :)
Dėl didžiųjų irgi fixed :)
Geriau skaityk pati ST, negu apie ji:) Ir vaizdas bus pilnesnis, panasiai toks koki ir aprasai. ST Dievas nera ziaurus ir nera negailestingas santykiuose – pav kaimynu, atejunu atzvilgiu, taciau jis nepajudinamas kai reikia islaikyti svarią kraujo linija, is kurios veliau gimsta Mesijas.
ST skaičiau, bet dar mokykloje. O šią knygą skatau, nes joje aprašyta visa žydų kultūra, istorija bei papročiai, ne vien tai, kas įeina į ST. Tiesiog skyrius apie Bibliją buvo pirmasis, ir davęs nemažai įžvalgų.
Da yra tokia knyga "Žydų tautos istorija" – super, ten matoma ne tik teorinė tikėjimo pusė, bet ir praktinė, kaip tai reiškiasi.Nu mane tai suž-avėjo, kad šitiap niekinama ir visų kas netingi spaudžiama tauta sugebėjo atsilaikyi, žodžiu daug pamokomo.
O tas klišes – ST Dievas žiaurus, reikalauja auku ir t.t. – mums reikia išmest, nes ir NT Dievas nera šilta vilna – Jėzus nėra žiaurus, bet jis visiškai nekompromisiškas, neatsižvelgiantis į asmenis ir nedarantis išimčių ir teisingas. Taigi, koks ST Dievas toks ir NT.
Patarčiau nedaryti tokių grubių klaidų. Ne Abraomas su Dievu “derejosi” del Sodomos ir Gomoros sunaikinimo, o LOTAS. Gėda net skaityti.
vienai is komentatoriu pasirasiusiai kaip zita, ko gero pries replikuojant reiktu paskaityt ST :) beje, koks tos knygos pavadinimas. reiktu pasidomet ir man :)
Labas geras straipsnis. Tikrai taip ;)
Sveiki, man yra tokia liga ,kaip shizofrenija. Ir man daznai matosi regejimai apie Dieva ir jo karalyste. Gal dar kam nors vyksta panasus dalykai? Ar kam nors idomu ka as matau tuose regejimuose? Parasykite man i e-maill’a.
SI TEMA YRA LABAI PLATI. TAD PATARCIAU ISIGYTI BAZNYCIOS KATEKIZMA IR JIS ATSAKYS I KLAUSIMUS