Ši plona knygelė su ant viršelio nupieštu „VAZ-2106“ yra iš visai kito tūkstantmečio – iš tų laikų, kai saugos diržai buvo skirti tik retam lenktynininkui, geriausia vaikų žaidimų aikštelė buvo modernaus blokinio kaimyninio penkiaaukščio statybvietė, o „Moskvičių“ galėjai įsigyti tik gavęs taloną iš profsąjungos ir septynerius metus atlaukęs eilėje. Gal todėl ją taip smagu skaityti, nes tarp gausybės dar ir šiais laikais galiojančių patarimų kaip valdyti mašiną galima rasti ir šiais laikais jau tik šypseną keliančių pasiūlymų: dabar jau tikrai nebeverta ieškoti, kur nusipirkti saugos diržus (sako, jie padeda!), ir nebereikia į vairuotojo sėdynę įsiūti pagalvėlės, norint ją pakelti: jos ir taip dažniausiai kilnojasi.
Nors visoje knygoje yra pabrėžiama, jog kiekvienas vairuotojas turi pasirinkti tik saugų greitį ir nepervertinti savo galimybių, vairavimo kultūra per tuos 34-erius metus, kurie praėjo nuo lietuviško knygos leidimo, labai pasikeitė. Sobieslavas Zasada, žymus lenkų lenktynininkas, vis tiek į bet kokią kelionę žiūri kaip į ralį ir vis primena, jog atsipalaiduoti neverta, atleisti abiejų rankų nuo vairo nevalia, būtina susikaupti ir, teisingai įvaldžius šoninio slydimo techniką, kiekvienas galės iš Varšuvos į Lodzę saugiai nuvažiuoti net ir 120 km/h greičiu (kaip suprantu, kelias tik po vieną juostą į kiekvieną pusę). Šoniniu slydimu užmetus automobilio galą nebūtina įveikti kiekvieną kelio vingį, bet pats autorius sako, jog tai daro dažnai. Žiemą, kai būna slidu – netgi ypač dažnai. Jau minėjau, kad tai knyga iš praeito tūkstantmečio.
„Saugus greitis“ tapo klasika ne šiaip sau: joje iš tiesų labai daug informacijos apie tai, kaip greičiau įveikti posūkius, sustabdyti slydimą, stabdyti varikliu ir panašiai. Tai puikus įvadinis vadovėlis, kurį perskaičius norisi pasiieškoti instruktoriaus ir važiuoti į kokią nors aikštelę pabandyti savo mašinos ribas. Zasada teisingai sako, jog tik treniruotės ir geras savo mašinos ribų suvokimas gali padėti išvengti nelaimių kelyje, kai automobilis netyčia pradeda slysti ar į posūkį įvažiuojama per greitai. Tad ši knyga naudinga visiems, kurie sėdi prie vairo, net jei jie ir nesiruošia iš Vilniaus į Pabradę važiuoti posūkiuose šoniniu slydimu lenkiant lėtas fūras.
Perskaičiau šitą knygelę dar tais laikais. Dar teisių (tap anksčiau vadinosi vairuotojo pažymėjimas)neturėjau. Bet kai gavau, prisiminiau ir visiems draugams rekomendavau. Patarimai pagelbėjo ne vienoje situacijoje, išvengiau ne vienos avarijos. Nu labai gera knyga.
Yra daugiau sios knygos leidimu. Paskutinis berots 2008, tai nauja leidima nebetaip smagu skaityti. Kaip senaja knygute.
Na jeigu “jog atsipalaiduoti neverta, atleisti abiejų rankų nuo vairo nevalia, būtina susikaupti” patarimas atrodo nebeaktualus, tai siūlyčiau nuvažiuoti į Rygos saugaus vairavimo mokyklą (kursai trunka ~4 valandas) – ten duos pavairuoti viena ranka ir panašių tradicinių klaidų, galbūt nuomonė pasikeis ;-)
Tai su tuo sutinku, bet šiais laikais į kiekvieną kelionę į darbą nebežiūrima kaip į ralį, kuriame kiekvieną posūkį reikia įveikti maksimaliu greičiu su šoniniu slydimu.
Superine knyga, pirma leidima skaiciau budamas moksleiviu, laaabai praverte gyvenime. Dabar sunus studijuoja :)
Labas, Petrai,
skaityta gera knyga.
Viena technologiją automobiliuose, deja, per tą laiką atsirado, kuri, mano nuomone, ne tik pavertė šią knygą mažiau aktualia, bet yra ir didelė bėda, skatinanti vairuotojų įgūdžių mažėjimą:
Dauguma naujų mašinų (net ir “sportiškų”, galinčių priminti ralio mašinas) turi integruotą stabilumo kontrolės sistemą, kurios _neįmanoma_ išjungti. Nors kartais būna mygtukas jai išjungti, bet dažniausiai jis tik atjungia variklio sūkių mažinimą, esant ratų praslydimui. Tuo tarpu, jei tik mašina pradeda slysti šonu – stabilumo kontrolė visvien įsiterpia ir grubiu judesiu, stabdydama vieną iš priekinių ratų, nutraukia slydimą.
Su tokiom mašinom, net ir norėdamas, šoninio slydimo nepasimokysi (nebent “nulauši” sistemą), o jeigu jis prasidėtų slidžiame kelyje – sistemos grubus įsikišimas gali net sukelti avarinę situaciją, nes ji išbalansuoja visą automobilį.